lørdag 25. februar 2012

Erkjennelse

Sitter og har Ikt-arbeidsoppgaver som skal gjøres, må gjøres, mens jeg "vandrer" litt hvileløst rundt inne i pc-verdenen/maskinen... Oppdager hele tiden noe nytt, her er det mange rom, en egen verden som trengs å bli kjent med.  Erkjenner at det er denne prøvingen og feilingen jeg er for lite opptatt av.  I dette kommer jeg på pratestunden min datter og jeg hadde på morgenkvisten i dag.
Emilie fortalte meg om kunst og håndverksprosjektet de arbeider med for tiden ,husmodellbygging.  Hun fortalte hvilke planer hun hadde for modellen sin og hvordan hun skulle gjennomføre planene.  Til slutt kom følgende setning: "Egentlig kunne jeg tenkt meg å lage en ny husmodell."  Da sa jeg til henne, så flott!  Det viser at du har lært masse og fått nye ideer, slik at du ser for deg hvordan du kan gjøre det neste gang.  Tenk om dere hadde en refleksjonslogg hvor dere beskrev det dere hadde gjort og hva dere kunne tenke dere å gjøre neste gang.  Bedre hadde det også vært om denne loggen ble lagt i en digital mappe, og du kunne hente den frem neste gang dere skal arbeide med arkitektur.
Nå som jeg skal arbeide med arbeidskrav 4 i studiet, ser jeg en del hinder for eget vedkommende.  Det første hindret mitt er min manglende kjennskap til nettsider.  Dette gjør at jeg sliter i idefasen.  Imidlertid styrker det min forståelse for elevers perspektiv, jeg forstår mye bedre hvorfor de stopper opp i prefasen av prosjekter.  Har en manglende erfaring og kompetanse på et område greier en ikke å få ideer og se løsninger.
Bare det å lage dette innlegget i dag resulterte i en lengre prøve- og feilefase.  Det er ikke greit når passord og  pålogging blir problematisk, men jeg fikk det til og tror nok jeg lærte en del;))  Mestring er deilig for ung og gammel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar