torsdag 29. september 2011

Historie og ikt

I boka "Å være digital i alle fag"  redegjør forfatteren om Ken Burns og hans bruk av bilder og fotofortellinger.  Dette var en metode Burns utviklet på 90-tallet, og står å lese i boken på sidene 38-39.
Forfatteren, Hildegunn Otnes foreslår at Ken Burns metode kan brukes i historiefaget.  Elevene kan bruke et familiebilde, bygge en fortelling rundt dette og gjøre kryssreferanser til historiske hendelser som passer tidsperspektivet.  Når elevene bruker egne bilder, kan de ta utgangspunkt i egen livssverden i følge Otnes.   Hun kaller dette: "Den "store" og den "lille" fortellingen.
Dette høres ut som en spennende og motiverende måte for elevene å bearbeide historie på, et fag som nok ofte blir sett på som gjespende kjedelig...
Det kan nok være en utfordring for enkelte elever å ha den historiske oversikten som vil være nødvendig.  Derfor er det viktig at vi lærere lar elevene få tid til å gjøre slike oppgaver, selv om de nok er mer tidkrevende enn tradisjonell undervisning.  Uten tvil er dette veien å gå dersom vi skal sikre oss at elevene skal få innsikt og danne seg refleksjoner om hvordan historie blir til, noe som faktisk er kompetansemål.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar