Historie og ikt
I boka "Å være digital i alle fag" redegjør forfatteren om Ken Burns og hans bruk av bilder og fotofortellinger. Dette var en metode Burns utviklet på 90-tallet, og står å lese i boken på sidene 38-39.
Forfatteren, Hildegunn Otnes foreslår at Ken Burns metode kan brukes i historiefaget. Elevene kan bruke et familiebilde, bygge en fortelling rundt dette og gjøre kryssreferanser til historiske hendelser som passer tidsperspektivet. Når elevene bruker egne bilder, kan de ta utgangspunkt i egen livssverden i følge Otnes. Hun kaller dette: "Den "store" og den "lille" fortellingen.
Dette høres ut som en spennende og motiverende måte for elevene å bearbeide historie på, et fag som nok ofte blir sett på som gjespende kjedelig...
Det kan nok være en utfordring for enkelte elever å ha den historiske oversikten som vil være nødvendig. Derfor er det viktig at vi lærere lar elevene få tid til å gjøre slike oppgaver, selv om de nok er mer tidkrevende enn tradisjonell undervisning. Uten tvil er dette veien å gå dersom vi skal sikre oss at elevene skal få innsikt og danne seg refleksjoner om hvordan historie blir til, noe som faktisk er kompetansemål.
Forfatteren, Hildegunn Otnes foreslår at Ken Burns metode kan brukes i historiefaget. Elevene kan bruke et familiebilde, bygge en fortelling rundt dette og gjøre kryssreferanser til historiske hendelser som passer tidsperspektivet. Når elevene bruker egne bilder, kan de ta utgangspunkt i egen livssverden i følge Otnes. Hun kaller dette: "Den "store" og den "lille" fortellingen.
Dette høres ut som en spennende og motiverende måte for elevene å bearbeide historie på, et fag som nok ofte blir sett på som gjespende kjedelig...
Det kan nok være en utfordring for enkelte elever å ha den historiske oversikten som vil være nødvendig. Derfor er det viktig at vi lærere lar elevene få tid til å gjøre slike oppgaver, selv om de nok er mer tidkrevende enn tradisjonell undervisning. Uten tvil er dette veien å gå dersom vi skal sikre oss at elevene skal få innsikt og danne seg refleksjoner om hvordan historie blir til, noe som faktisk er kompetansemål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar