Vil du være med, så heng på...
Ja, det lurer jeg på om vi gjør i norsk skole?  Har lest med interesse den siste uken boka: Fra digital ferdighet til kompetanse og Ikt i skolen, et hefte fra Læringssenteret utgitt på Gan forlag i 2003.  Både boka Fra digital ferdighet til kompetanse og heftet Ikt i skolen påpeker viktigheten av  lærerens kompetanse for implanteringen av ikt i fagene.  I Ikt i skolen  blir vi kjent med PILOT prosjektet som fant sted på begynnelsen av  2000-tallet.  Det redegjøres for hvordan prosjektene har gått, hva som  er suksessfaktorer og hva som hemmer.  Jeg vil trekke frem artikkelen  som tar for seg erfaringer fra en videregående skole på Nesodden.   Artikkelen har overskriften:  "Ingen vei tilbake" dette er en uttalelse  rektoren fra ovennevnte skole kom med i starten av prosjektet.  Videre  kommer det frem at denne skolen satset tidlig på å gi elever og lærere  bærbare pcer og tilgang til trådløs nettverk.  Utstyret var altså på  plass, men de erfaringene som ble gjort var at elevene merket stor  forskjell på kvaliteten av bruken av ikt i undervisningen, ut fra den  faglige tryggheten den enkelte lærer hadde.  
Når  jeg leser i ovennevnte litteratur, kan jeg ikke unngå å se tilbake på  eget yrkesløp i en liten skole i distriktet.  Vi har utstyr og  internett, i midlertid har kursing vært en mangelvare og planer for  bruken av ikt i fagene like så.  Pcer blir mest brukt som avanserte  skrivemaskiner, elevene henter informasjon fra nett og vi har i de  senere år tatt i bruk læringsplattformen Fronter, så hva er det jeg  savner?   Her ligger nok svaret i en bevisst bruk av ikt i  læringsprosessen.  Jeg som pedagog må legge til rette for gode oppgaver  som motiverer og utfordrer elevene slik at de opplever mestring.  Etter  mitt skjønn er det viktig at det gis rom for faglige diskusjoner i  lærerstaben om hvordan skolen skal arbeide med digital ferdighet.  Gode  progresjonsplaner vil være et nyttig verktøy, disse må utvikles på  skolene og i lærerfellesskapet.  Dette er kanskje en selvfølge for mange  skoler, vi er dessverre ikke kommet så langt.   Jeg finner det merkelig  at det ikke settes av midler til kursing av lærere, er det virkelig den  enkeltes ansvar å tilegne seg kompetanse uten veiledning?  Den digitale  verden er stor og mulighetene mange, noe som kan virke uoverkommerlig.   Jeg er klar over at i begynnelsen av 2000-tallet var det mange  prosjekter som hadde som mål å utvikle ikt i skolen.  Men alle skolene  var ikke med i disse prosjektene, kanskje spesielt utkanten henger  etter, hvem har så ansvaret?  Den enkelte lærer, rektorene,  virksomhetslederene?  Ansvaret er nok delt, men for å sikre helhet og  unngå privatpraktisering så må nok rektorene spesielt kjenne sin  besøkstid.
Rektoren  som uttalte:  " Ingen vei tilbake", har rett, ikt er kommet for å bli,  og vi har ikke noe valg, vi må henge på for å være med.  Vi har jo ikke  noe valg, ikt er den femte ferdighet og den likestilles selvsagt med de  fire øvrige ferdighetene: lesing, skriving, regning og fortelle.  Det  ville jo være en umulighet å bruke disse i læringsprosessene uten å  kunne de, så også når det gjelder ikt.  Vil vi være med så må vi få ikt  kompetanse!
 
  
  
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar