Da var huset ryddet og "shinet" en aldri så liten forutsetning før jeg tar fatt på studiene... Det må være ryddig en plass...Og i hodet er det ganske kaotisk, tankene svirrer rundt problemstillingen til fagteksten. I år arbeider jeg ikke med klasse, og forberedte undervisningsopplegg er ikke det som preger arbeidsdagen ved en akuttenhet. Jeg har spekulert en del om jeg greier å relatere problemstillingen opp mot hverdagen som lærer i Skolen ved Nordlandssykehuset, Akuttenhet for ungdom, har ikke sett lyset til nå.
Imidlertid har jeg merket en positiv endring hos meg selv til å bruke pc i undervisningen. Sist uke skrev en av elevene mine på en artikkel i norsk. Eleven hadde funnet frem en del fakta på nettet og utarbeidet en grei artikkel, men med kjedelig layout. Jeg spurte han om ikke han ville arbeide med layouten, først stilte han seg noe uvillig, men da jeg tegnet på tavla og kom med konkrete forslag kom motivasjonen og han satte i gang. Det beklagelige var at han ikke hadde lagret den skrevne teksten på rett måte, slik at denne gikk tapt, dette ble tatt med fatning og ny artikkel er nå under bearbeidelse med bilder og spalter.
Min datter kom hjem forleden dag og fortalte at hun skulle holde et foredrag i naturfag om marsvinet sitt, Jesper. Jeg med mine nyervevede kunnskaper innen photostory foreslo at hun kunne lage en fremstilling i dette programmet. I skrivende stund er det jo høstferie, så datteren har ikke bitt på agnet enda, men vi har jo tid. Tror en photostory om Jesper hadde vært morsom å lage,et konkret og enkelt innhold og bilder som kan tas med mobilen, absolutt en ferieforlystelse;) Vi får se, men først litt lesing i Digital kompetanse i skolen, nothing in nothing out;)) God høstferie!
Gode eksempler på hvordan små "IKT-vrier" kan gjøre skoleoppgaver mer inspirerende. Og på hvordan du bruker din nyvunnede IKT-kompetanse aktivt.
SvarSlett