søndag 9. oktober 2011

Å vi bala, å vi bala...

Det arbeides med studiet, selv om jeg ikke synes det blir mye resultat.  Noe er lest, spesielt i boka Digital kompetanse i skolen, en innføring av  Ola Erstad.  Det er mange egne tanker som blir bekreftet når jeg leser i den.  Tenker da spesielt på innføringen av digitale verktøy i grunnskolen.  Erstad peker på at lærerne har stått på sidelinjen når det gjelder å utvikle ferdigheter samt ta i bruk digitale verktøy, noe jeg kjenner meg helt igjen i.  Imidlertid var det ikke det jeg hadde tenkt å blogge om i dag... Men bildefortelling.  Jeg som resten av dere har arbeidet med photostory.  Noe jeg syntes var artig, til tross for plundring og problemer.  Jeg møtte virkelig på utfordring når jeg ville prøve å legge inn kommentarer.  Først trodde jeg det var mikrofonen til headsettet det var noe galt med.  Gikk så til innkjøp av nytt headsett med mikrofon.  Nye opptak ble gjort, men akk intet kunne høres.  Det å legge inn bakgrunnsmusikk gikk imidlertid greit.  Jeg prøvde flere forskjellige måter, først kommentar så bakgrunnsmusikk og vis versa.  Til slutt laget jeg en lysbildefremvisning i programmet power point.  Ikke så dumt, da fikk jeg jo prøve det og.  Der greier jeg å legge til kommentarer, men ikke bakgrunnsmusikk. 
Det jeg tror stoppet meg mht kommentarer i photostory er en kommando jeg ikke får opp når jeg trykker på mikrofonikonet.  Det som stopper meg mht bakgrunnsmusikk i power point er at jeg ikke finner frem til rette kommando.  Dette tror jeg at jeg får til med litt veiledning fra min sønn.
Konklusjonen er at nå lærer sønn mor, noe Bjørn-Rune trakk frem i en kommentar til et blogginnleggene mine.  La elever (i mitt tilfelle min førstefødte som er 20 i dag;))   veilede oss.  Det går kjempebra hjemme hvor det er relativt rolig, men i klasserommet vil jeg ha høvelig innsikt før jeg slipper meg løs. 
Jeg lærer også at prøving og feiling tar tid, og at det kreves en god porsjon tålmodighet og motivasjon.  Er dette den største utfordingen for meg som lærer; motivasjon, tålmodighet og tid hos elevene?
Til slutt vil jeg nevne Ken Robinsons foredrag som Bjørn-Rune har lagt ut på sin blogg.  Hør på det, veldig interessant.  Faktisk så interessant at det ble tema rundt frokostbordet her i huset.  Det var bare jeg som hadde hørt det, men brannfakkelen jeg kastet inn var; hvem er de smarte?  Jeg har to sønner som har valgt å gå TIP (teknikk og industriell produksjon)  Ikke fordi de ikke er skoleflinke, men fordi de er praktisk interessert og gørrlei en skole  som er lite praktisk orientert.  Det er ikke til å stikke under en stol at den gjengse holdningen i samfunnet er at "skoletaperne" velger yrkesfag.  Hva skal til for at praktisk dyktige og teoretisk flinke elever skal bli likeverdig?
Prøvde å legge til power point fremvisningen jeg har arbeidet med, men det gikk ikke.  Tror det har noe med filformatet å gjøre, med andre ord, nå har jeg lært at det også er noe jeg må ta hensyn til, se det! Aldri så galt at det ikke er godt for noe;))  "Bal" videre folkens, det gjør i alle fall jeg.  Fagteksten surrer hele tiden i bakhodet, håper den snart surrer seg et hakk eller to lengre frem;))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar