lørdag 15. oktober 2011

Tomt. i hodet...

Jeg spekulerer og spekulerer, kanskje tenker jeg for vanskelig, men kjenner skikkelig skrivesperre.  Har lest en god del i Enter, mye interessant, men sliter med å finne ei problemstilling til fagteksten.  Tror at jeg tar kvelden nå, i morgen er det atter en dag hvor jeg kan lese om Rommen skole, Memoz og diverse verktøy som er formålstjenelige i skolen, bare en har vett og systematikk til å bruke de.
Så langt har jeg fått god nytte av photostory.  Det er som brettspillet Othello, raskt å lære, lang tid for å mestre.  Nå som jeg ikke har en klasse hvor jeg kan utprøve nye metoder, blir det ikke så systematisk eller gjennomtenkt, men photostory fikk jeg raskt ta i bruk.  Eleven som brukte det var godt kjent med programmet og historiene kom raskt.  Han brukte photostory i historie, tema grunnloven, var meget dyktig til å hente relevante bilder og musikk.  Fikk bearbeidet fagstoffet effektivt i arbeidet med teksten.  Arbeidet eleven gjorde viste meg at å lage en bildetekst er en god og motiverende metode å bruke.  Jeg kunne også lett veilede eleven i skriveprosessen, vise konkret hva som var bra i oppgaven og hva han burde arbeide mer med.

1 kommentar: