tirsdag 18. oktober 2011

Skrivesperre... Nå kjenner jeg meg lik mange av mine elever...

Er det bare jeg som synes det er vanskelig å skrive en fagtekst?  Jeg føler at jeg er overfyllt mht til tanker og refleksjoner, men det går jo i alle retninger.  Klarer ikke å samle trådene og avgrense oppgaven. 
Det er jo en selvfølge at skolen skal bruke IKT og digitale mapper for bedre læring.  Vi lever i en digitalisert verden og gapet mellom skoleverden og elevenes hverdag er stort.  Dessuten er digitale ferdigheter den femte grunnleggende fedigheten elevene skal ha.  I følge Svein Østerud, Enter s. 20: Det vil imidlertid være misvisende å hevde at de fem grunnleggende ferdighetene utelukkende er fremstilt som mål for utdanningen, de beskrives også som midler for elevene til å bli innviet i kulturelle verdier. 
Jeg greier klart å se fordelene av at elevene bruker tekstbehandling når de produserer tekst.  Det å ha digitale mapper, slik at elevene kan gå tilbake og se på tidligere gjort arbeid for så å kunne endre og utvikle skriveferdighetene er klart en fordel.  Men å skrive 4 sider fagtekst, det ser jeg ganske mørkt på nå... 
Litt deppa...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar