For en tid tilbake fikk vi inn en elev som fikk en unødig tøff dag, da det var mangelfull informasjon om elevens faglige ståsted. Hadde eleven hatt en digital mappe på f. eks Fronter som jeg som lærer kunne fått et raskt innblikk i og sett noe av hans/hennes arbeider, ville jeg fått en pekepinn hvor landet lå. Jeg ville da med letthet kunne gitt eleven oppgaver som lå innenfor hans mestringsområde. Nå er det jo svært få elever som blir lagt inn på sykehus, så det er selvfølgelig ikke et argumentasjon for å ha digitale mapper, men nyttig hadde det vært lell...
|  | 
| Geir Winje Høgskolen i Vestfold 10 TING Å TENKE PÅ FØR VI SETTER I GANG MED  DIGITALE MAPPER I SKOLEN Stikkord fra foredrag på konferanse i  Tønsberg 17/2-06 - sist oppdatert 17/3-06 Lærende nettverk 1 - Husk å stipulere tidsbruken - ikke minst de første gangene  metoden skal prøves ut. Synd dersom metoden avvises pga slitne lærere som ikke  har fått testet den ordentlig. 2 - Drøft og bli enige om hvor åpne mappene skal være. Mange  LMS'er inviterer - på godt og vondt - til svært lukkede mapper. Foreldre og  foresatte må selvsagt tas med i drøftingene. Viktig å velge verktøy som gjør det  enkelt å veksle mellom åpne og mer lukkede mapper. 3 - Ikke glem metaperspektivet: Hvorfor  velger vi egentlig digitale mapper som en grunnleggende metode i undervisningen?  Mappevurdering bør i hvert fall ikke velges bare fordi det ligger i tiden.  Hvilke gevinster ønsker vi å realisere ved hjelp av de digitale mappene? Mer  elevsamarbeid? Større elevmedvirkning? Naturlig integrering av IKT i fagene? Mer  dokumentasjon? Mer prosessorientering? Fokus på elevenes metaperspektiv på egen  læring? Andre årsaker? Uten en felles forståelse på dette området vil et  lærerteam fort kommunisere dårlig med hverandre i kampens hete. 4 - Hvor ligger balansepunktet mellom den  enkelte lærers autonomi og skoleeiers/skoleleders ansvar for å styre prosessen?  Uten rektor i ryggen går det fort skeis. Med for mye rektor i ryggen blir vi  fort overstyrt. 5 - I hvor stor grad skal elevene være med på å planlegge og  definere arbeidet med de digitale mappene? Hvis lærerne bestemmer alt -  inkludert at digitale mapper skal tas i bruk - uten å ta elevene med på  avgjørelsene, blir de digitale mappene et uttrykk for like stor lærerautoritet  som før (og ikke et uttrykk for større elevmedvirkning). 6 - Husk at underveisvurdering er like viktig som sluttvurdering,  og at mappevurderingen åpner for mer av nettopp underveisvurderingen. Jamfør  begrepene formativ og summativ vurdering. En fare med de digitale mappene kan  faktisk være at sluttvurdering får større betydning enn før på bekostning av  underveisvurdering. 7 - Husk at mappene ikke bare skal  inneholde elevarbeider som kan måles med tanke på grad av måloppnåelse (direkte  dokumentasjon). De bør også inneholde indirekte dokumentasjon i form av  leselister, pensumlister, logger, dagbøker, bilder fra aktiviteter, metatekster  m.m. Alle aktiviteter og kunnskapsformer som ikke egner seg på datamaskinen må  også verdsettes. 8 - Ikke kast barnet ut med badevannet. I  stedet for å droppe gode undervisnings- og vurderingserfaringer, kan de  integreres i de digitale mappene. Eksempler: Den av og til nødvendige og gode  prøven. Den sentralgitte prøven. Den av og til nødvenige arbeidsoppgaven fra  læreboka. 9 - Pass på så ikke mappene medfører økt fokus på vurdering av  skriftlige arbeider. Ikke glem den gode samtalen, det gode foredraget, drama som  metode, etc. Mappene kan fungere som utgangspunkt for muntlig aktivitet, også i  eksamenssituasjoner o.l. 10 - Ikke la læringsplattformen (LMS'en) avgjøre hvordan mappene  skal brukes og bygges opp. Ta de pedagogiske og metodiske valgene først, og velg  deretter egnet IKT-løsning. Forslag til videre lesning: Engelsen, Knut Steinar og Winje, Geir:  Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget 2005.  | 
 
Mye fornuftig fra Geir Vinje om digitale mapper. Les gjerne boka hans.
SvarSlettDet virker som du nå har funnet en for deg god tilnærming til skrivinga. Mye fornuftig i dine refleksjoner om mappevurdering.
SvarSlett